יום שלישי, 10 בדצמבר 2019

האם שכירות היא עבדות מודרנית?

בשביל לענות על השאלה הזאת יש לשאול תחילה שאלה שלא נשאלת היום מספיק - ומהו עבד?
התפתחות המדיה החזותית הולידה לנו עולם שלם של דימויים סביב העבד - השלשלאות, הכלובים, הצלקות. אבל אין ספק שהבגל בין עבד לבן חורין לא יכול להיות במאפיין חיצוני. הרי עבד ששוחרר על ידי אדוניו - בו ברגע הוא בן חורין, בלי שחל בו עצמו איזשהו שינוי. לא נוכל גם להגיד שניתן לאתר עבדים רק במקומות מסוימים או עבדוות מסוימות. לא ניתן להגיד שאם אנו מוצאים אדם חורש בשדה, הרי הוא עבד כי רק עבדים עובדים בעבדוה קשה זו, שהרי אם הוא בן חורין, הרי שהוא חורש מדעתו ולרצונו. עובדה זו בלבלה קשות בזמנו את הבולשביקים, אשר היו פורצים לפני מאה שנה לסדנת יזע כדי לשחחר את הפרולטריון המדוכא, רק בשביל לגלות למברה ההפתעה שמתוך ארבע הגברים המרושלים הכפופים מעל שולחנות העבודה, האחד הוא הבעלים של הסדנה, ושניים הם בניו -יורשיו. 
ההבדל בין בן חורין לעבד הוא הבדל לגלי. ברומא העתיקה, בה התקיים מוסד העבדות, חוקים כללו בין היתר הגדרות לעבדות. גאיוס, משפטן רומי מהמאה הראשונה כותב:

In potestate itaque sunt serui dominorum. quae quidem potestas iuris gentium est
על פי חוקי העולם, העבד הוא בשליטתו של אדוניו


הוא מוסיף מייד דוגמה אחרת לשליטה כזאת 

 Item in potestate nostra sunt liberi nostri, quos iustis nuptiis procreauimus
באופן דומה שמורה לנו הזכות לשלוט בצאצאנו שנולדו בנישואין חוקיים.
העבד הוא אפוא אדם הנתון לשליטתו של אדם אחר. כעת נצא לשדה שחורשים אותו במשוץף שכירים ועבדים. בני החורין בשטח, חורשים אחרי שהגיעו מדעתם להשכמה עם בעלי השדה על מה יש להם לעשות ואיזו תמורה יקבלו אם הם אנשים זרים לבעל השדה לגמרי, או לפי הסכמה או הבנה פנימית אם הם שכניו או קרוביו. העבדים לעומת זאת לא ערכו שום דיון לדבי העבודה. נאמר להם לבצע עבדוה והם צפויים לבצעה או להסתכן בעונש מאדוניהם. 

מבנה דומה אנו מוצאים בצבא, שם החייל נתון למרות מפקדיו. גם בצבאות התנדבותיים, סוף סוף עצם המערך הצבאי מניח שהחייל שמקבל פקודה עונה "כן המפקד" וניגש לבצע. מסיבה זו הפילוסוף הויקטוריאני הדגול הרברט ספנסר הגדיר את המשטרים המיליטריסטיים כרגרסיביים.

עכשיו, אחרי שענינו על השאלה של עבדות, הבה נציג שכיר מודרני בפני משפטן רומי ונבקש ממנו לחוות את דעתו האם מדובר בעבד. השאלה הראשונה שתשאל היא האם התקיים משא ומתן על שכר ויתר התנאים בין העובד למעביד שהתסיים לרצון שנים. אם כן, אין שאלה, ולפנינו בן חורין. אבל כעת אנו מספרים שחלקים נרחבים מתנאי העבודה לא עלו לדיון. ובכן, ישאל המשפטן הרומי, הם לא עלו לדיון כי הם קבועים במנהג המקום או חקוי מדינה לכל עובד באשר הוא, נכון? אם התשובה היא שזה המצב, אז שוב אין כל בעיה. אבל מה אם התשובה תהיה שהתאים הללו לא קבועים בחוק אלא נקבעו במשא ומתן, רק לא על ידי העובד עצמו? ובכן, יגיד המשפטן הרומי, ברור שהעובד יכול למנות בא כוח שידון בתנאי במקומו, כל עוד הוא ידאג לבטל את המינוי אם בא הכוח נכשל בתפקידו. ובכן, אנו מספרים למשפטן, העובד לא מינה אף אחד. בעצם, כל הרעיון של משא ומתן היה לדלג על העובד. הסכם קיבוצי, נספר למשפטן, יחייב את כל הענף, על העובדים בו בלי קשר אם העובדים נתנו את דעתם על ההסכם. ובכן, יגיד משפטן, כל עוד זה לא עולה לעובד כסף, הפעילות הזאת שלא על דעתו, וכל עוד הוא יכול לוותר על שרות זה שהוא לא הזמין, סוף סוף הוא אדון לעצמו. הו לא, נענה למשפטן, אין לעובד אפשרות לפרוש מהסכם קיבוצי שקודם להסכמים הפרטניים, והוא לא חינם, אלא נגבים מהעובד "דמי טיפול". 
ועל כך יענה המשפטן - אדם אשר אין לו שליטה על תנאי ההעסקה שלו, ואין הוא רשאי לשנותם במשא ומתן עם המעסיק, אלא הוא עמל על פי תנאים שמכתיב לו אדם זר שהוא לא מכיר ולא הסמיך אותו בשום אופן, ואף משלם לאותו אדם זר איזה כסף מכספו, הרי ברור שאדם כזה - הוא עבד. 

2 תגובות:

ALIZA ACHAZYAH אמר/ה...

נפגעתי ושברתי לב כשבעיה מאוד גדולה התרחשה ביני לבין בעלי לפני שבעה חודשים בנישואי. כל כך נורא שהוא לקח את התיק לבית המשפט בגין גירושין. הוא אמר שהוא מעולם לא רוצה להישאר איתי ושהוא כבר לא אוהב אותי. אז הוא ארז מהבית וגרם לי ולילדיי לעבור כאבים עזים. ניסיתי בכל האפשריים להחזיר אותו, לאחר קבצנות רבות, אך ללא הועיל. והוא אישר כי קיבל החלטה ומעולם לא רצה לראות אותי שוב. אז ערב אחד, בדרכי חזרה מהעבודה, פגשתי את חברתי הוותיקה שחיפשה את בעלי. אז הסברתי לו הכל, אז הוא אמר לי שהדרך היחידה שאוכל להחזיר את בעלי היא לבקר זורק כישוף, כי גם הוא באמת עשה את זה. אז מעולם לא האמנתי בקסם, אך לא הייתה לי ברירה אלא לעקוב אחר עצתו. לאחר מכן הוא נתן לי את כתובת הדוא"ל של זורק הכישופים שביקר. dralaba3000@gmail.com. למחרת בבוקר שלחתי דואר אלקטרוני לכתובת שהוא מסר לי, וזורק הכשפים הבטיח לי שאחזיר את בעלי ליומיים הקרובים. איזו אמירה מדהימה !! מעולם לא האמנתי בזה, אז הוא דיבר איתי ואמר לי את כל מה שעלי לעשות. ואז אני עושה אותם ללא עלייה, כך שביומיים הקרובים, באופן מפתיע, בעלי שלא התקשר אליי בשבעת החודשים האחרונים התקשר אלי להודיע ​​לי שהוא חוזר. כל כך מדהים !! אז הוא חזר באותו יום, עם הרבה אהבה ושמחה, והתנצל על הטעות שלו ועל הכאב שגרם לי ולילדיי. ואז מאותו יום הקשר שלנו היה חזק מבעבר, בעזרת מטיל כישוף גדול. אז אני יעץ לך אם יש לך בעיות, צרו קשר עם ד"ר אלבה בדוא"ל: dralaba3000@gmail.com או צרו איתו קשר ב- whatsapp: +2349039885856 .......

Sonja Schøsler אמר/ה...

אני רוצה לחלוק את העדות הנפלאה שלי איך החזרתי את בעלי, אני רוצה גם לנצל את ההזדמנות כדי להודות לד"ר איגבינוביה על עבודתו הנהדרת, הוא קוסם עוצמתי אמיתי. לאחרונה הוא עזר לי לאחד מחדש את מערכת היחסים שלי עם בעלי שזרק אותי אחרי שהתגרשנו במשך שלוש שנים אז יצרתי קשר עם Dr.igbinovia והסברתי לו את המצב שלי אז הוא אמר לי לא לדאוג יותר, והוא עשה קסם אהבה לבעלי שיבוא חזרה וזה עובד בדיוק כמו שהוא אמר לי תוך שלושה ימים בעלי שאמר שאין לו שום קשר איתי שוב התקשר אלי והתחנן שאקבל אותו בחזרה. אז בבקשה לכל מי שקורא את המאמר הזה וזקוק לעזרה, Dr.igbinovia יכול גם להציע כל מיני עזרה כמו איחוד נישואין ומערכות יחסים, תרופה לכל מיני מחלות או תביעות משפטיות והריון, אני מאוד שמח על השמחה Dr. איגבינוביה הביאה שוב את הנישואים שלי. Dr.igbinovia גורם לו להבין כמה אני אוהב אותו. האיש הזה אמיתי וטוב מדי. הוא גם יכול לעזור לך לתקן את מערכת היחסים השבורה שלך. קיבלתי את בעלי בחזרה! זה היה כמו נס בלי שום ייעוץ נישואין, צור קשר עם האיש הנהדר הזה אם יש לך בעיות עם פתרון בר קיימא
באמצעות דוא"ל: doctorigbinovia93@gmail.com
WhatsApp: +12162022709
Viber: +12066713285

Ludwig von Mises Institute on Facebook