יום ראשון, 14 ביולי 2019

דיוויד וקסלר - מדוע עליכם להתעלם מהחדשות ולהתמקד בהצלחה האישית שלכם


פוליטיקה היא עניין מורכב בצורה בלתי אפשרית, המסיח את הדעת מהמשימה היומיומית של להצליח בחיים. היא גם ממכרת בכוונה תחילה.
הרעיון שהציבור צריך להיות מיודע היטב לגבי אירועים מקומיים, מחוזיים, לאומיים וגלובליים הוא רעיון מוטעה ומזיק. 
הוא נובע מהעובדה שבדמוקרטיה כל אזרח יכול באופן תאורטי להשפיע בעזרת ההצבעה שלו על אירועים בקנה מידה גלובלי. נגזרת מזה מחויבות מוסרית של כל אזרח להישאר מעודכן בכל הנושאים, כדי לבצע הצבעה מושכלת.
אזרח מיודע” הוא אידיאל בלתי אפשרי
אבל האידיאל הזה הוא גם בלתי אפשרי וגם מזיק. הרוב הגורף של בני האדם עסוקים בחייהם האישיים, וכבר נאלצים לצרוך ולעבד כמות עצומה של מידע כדי להישאר תחרותיים בעולם המודרני. זה פשוט בלתי אפשרי לאלה שאינם אינטלקטואלים לשמור על הקצב.
האידיאל הבלתי אפשרי של "האזרח המיודע" מוביל לאכזבה המתמדת של האינטלקטואלים מהציבור. הפוליטיקה היא עניין מסובך בצורה בלתי אפשרית, ומהווה הסחת דעת מהמשימה השוטפת של להצליח בחיים. והיא גם ממכרת בכוונה תחילה.
התוצאה היא תפיסה של פער בין האליטה האינטלקטואלית "המשכילה" והמוני הפועלים "הבורים", שהאליטה מרגישה שיש למשול בהם למען טובתם שלהם, בעזרת שרשרת משברים מומצאים ההולכים ומתגברים שנובעים ממהגרים, מדינות פושעות, רופאים מבצעי הפלות, משכירי דירות תאבי בצע, מנכ"לים מושחתים וכיו"ב.
אין זה אפשרי בשביל האזרחי הממוצע לקבל החלטה מושכלת באמת על מועמד מקומי בודד, קל וחומר על סבך המועמדים ברמה הלאומית, עם הנושאים המסובכים שלהם.
במהלך סבב הבחירות האחרונות פגשתי בגן השעשועים אבא אחר, אשר נתן לי עלון בחירות, שכן הוא התמודד על משרת שופט המקומית. הלכתי לקישור שבעלון וניסיתי להכין רשימה של נימוקים בעד ונגד:
בעד: הוא בחור נחמד, ידידותי, אבא מסור.
נגד: הוא איש המפלגה הדמוקרטית עם כל העמדות הגרועות של הדמוקרטים.
בעד: הוא יהודי חילוני כמוני, וזה אומר שכנראה יש לנו הרבה דעות משותפות
נגד: הוא יהודי חילוני, וזה אומר שהוא כנראה תומך ב"צדק חברתי" ועוד הרבה דברים אחרים שאני מתנגד להם.
אני לא זוכר את העמדות המסוימות באתר הבחירות שלו, אבל אחרי שעיינתי בהם עדיין הרגשתי בלתי כשיר לגמרי לתמוך או להתנגד למועמדותו.
בורות בבחירות
אני מודע לבורות שלי ויודע היטב שלא משנה כמה תשומת לב הענקתי לחדשות, לא יכולתי לקבל החלטה מושכלת לדבי בחירות מקומיות מסוימות, קל וחומר לגבי הרמה הלאומית. הייתה לי רשימה ארוכה למדי של סיבות מדוע הן טראמפ והן הילארי יהיו נשיאים איומים, אבל לא יכולתי אלא לתת ניחוש פרוע מי מהם יהיה גרוע יותר.
במערכת פוליטית בה יש לנציגים הנבחרים כח שרירותי להתעלם מהעקרונות החוקתיים אחרי שהם נכנסים לתפקיד, הצבעה מושכלת אינה אפשרית כלל.
פוליטיקה היא עניין מורכב בצורה בלתי אפשרית, המסיח את הדעת מהמשימה היומיומית של להצליח בחיים. היא גם ממכרת בכוונה תחילה, שכן הפוליטיקאים מתחרים אחד בשני להמציא מקרי חירום חדשים ודחופים יותר ויותר למשוך את לב הציבור. הפוליטיקאים והאליטה האינטלקטואלית עובדים עם חברות התקשורת כדי להטות את מחזור החדשות כדי למשוך את תשומת הלב הציבורית לנושאי המחמד שלהם, כך שכל החדשות הופכים להקצנות פוליטיות. שמתי לב שהאנשים אשר שוקעים בעומק המשחק על הבמה הפוליטית מתקשים להתרכז במשימה הקשה של הצלחה בחייהם האישיים ולהתרכז באירועים אשר משפיעים בפועל על חייהם במקום אלה של הבהלה הפוליטית. הרבה יותר קל להם להאשים בכישלונם את השעיר לעזאזל הפוליטי המועדף.
איך לעסוק בפוליטיקה מבלי להישאב פנימה
אין זה אומר שאני תומך בבורות מוחלטת בענייני המדינה. אני מאמין בחובות  אזרחיות מסוימות, לא משום שאני גר במדינה מסוימת אלא מתוך המניע האנוכי של השאיפה לחיים טובים יותר בשבילי ומאלה שאכפת לי מהם. בין אלה נמצאת החובה לעזור בעת חירום, להעיד נגד פושעים, לשרת בחבר המושבעים כשאתבקש, ולדבר בשם העקרונות אשר הפכו את הציוויליזציה שלנו לאפשרית, ונגד אלה המבקשים לפגוע בהם.
אני עוקב ולוקח חלק בעניינים פוליטיים רק במקומות בהם עקרונות יסוד חברתיים עומדים על הפרק. למשל אני מאמין שכל מי מעריך את הערכים האמריקאים ואת הציוויליזציה, צריך לגנות את הקמפיין הנבזה נגד המהגרים.
פרט למקרים אלה, אני מאמין שאלא אם פוליטיקה היא הקריירה או התחביב הראשי שלכם, עליכם להתעלם ממחזור החדשות עד כמה שהחיים שלכם מאפשרים זאת, ובמקום זה להתמקד בהשגת השכלה בתחומים אשר רלבנטיים להצלחה במיזמים האישיים שלכם. 


אין תגובות:

Ludwig von Mises Institute on Facebook