יום שבת, 2 בפברואר 2008

[רעיונות] טרול מתידד עם אפלטון

מקובל לקשר סיפורים על אנשי רוח אשר נרדפו על ששאלו שאלו אודות מוסר והחברה, והעזו להטיל ספק במה שמקובל על כולם עם דיקטטורות אפלות. אבל אל לנו לשכוח כי סוקראטס חי, נרדף והוצא להורג בדמוקראטיה הראשונה בעולם, וכל זאת כי שאל שאלות על מוסר וצדק. במונחים של המאה ה21, היה סוקראטס הטרול הראשון שקיבל באן לצמיתות.
אבל האם מישהו ששואל שאלות על הנושאים המובנים מעליהם הוא סתם טרול טיפשי? לדאבונינו, קורה לעתים, שאיש רןח הבא לתת תיאור אובייקטיבי חופשי מערכים מייצר תיאור נטול ערכים. תשאלו את מקיאבלי למשל. אבל אדם השואל שאלות על המוס- כלום נקרא לו בלתי מוסרי? ולשואל שאלות על צדק – משחית המידות? לא כן הוא, שהרי כל הדורש את האמת לא יכול להסתפק בחצאי אמיתות ודעות וחש חובה לברר כל דבר לאשורו.
לכן אני צהיר בריש גלי כי יש בכוונתי להטיל ספק ולבחון מכל מיני זוויות דברים שגם לליבי הם יקרים ביותר, לפעמים לא פחות מאשר ללב קוראי. אלא שמחובתי להטיל בהם ספק ולמצוא את ההוכחות לנכונותם, ובכך לתת לדברים הללו משנה תוקף.
או לדחות אותם. Amicus Plato, sed magic amica veritas בחינה מחודשת של ערכים אינה משימה קלה. לכן אם מי מהקוראי ימצא בטיעוני פגם לוגי כלשהו, הרי לשם כך אני מפרסם את הדברים בצורת בלוג- כדי להקל על המשוב, ולייעל את תהליך הכתיבה שלי.

אין תגובות:

Ludwig von Mises Institute on Facebook