יום שבת, 5 בפברואר 2011

Zeitgeist: Moving Forward הביקורת - הקדמה ופתיחה

הקדמה כללית לביקורת.

 Nobody has stated just what they mean by propaganda. Now, I use the term to mean that Communist propaganda is anything which gives a good impression of communism as a way of life.

-איין ראנד, בעדותה בפני ועדת בית הנבחרים לפעילות אנטי-אמריקנית

סרט הוא יצירת אומנות. אנחנו שופטים סרט על פי הפסקול, על פי תפאורה ואפקטים מיוחדים. על פי כישרונם של השחקנים, ובסרט תיעודי על פי איכות החומרים המתועדים, ושילוב המומחים המפרשים לנו את אותם החומרים, וזאת ברמה נפרדת לגמרי מן שאלת אמינות או נכונות  דברי אותם מומחים או אמינות החומר התיעודי. זה מצריך התיחסות נפרדת  בכל סרט לכל אחת מן הרמות הנ"ל.  כך, המעיין בעדותה של ראנד שמצוטטת למעלה יצמא כי היא  מתעקשת כי המפיק של הסרט הנידון בוועדה לא ביקש ליצור סרט תעמולה. יתרה מכך הוא השתדל להימנע מתעמולה ככל האפשר. ואף על פי כן מתצוגת הדברים בסרט נוצרת תעמולה ברורה. 
לכן , בבואנו לדוןבסרט יפה ומורכב כמו זה, נצטרך להתיחס להרבה פרספקטיבות ומישורים.


הערה אישית: אני עצמי אינני מבקר קולנוע. נחשפתי לנושא שהצגתי כאן לראשונה ב 2005, כשראיתי מחדש את "מרי פופינס" של דיסני.  שאלתי את עצמי אז מהו המסר החברתי העולה מן הסרט, ובכלל לא אהבתי את התשובה שהגעתי אליה. אלא שרוב הסובבים אותי התיחסו לנושא זה בתמיה רבה והצהירו כי הם רואים סרטים בשביל הפסקול והשחקנים, ולא בשביל ניתוחים מעמיקים. למזלי גיליתי כי בספרו האחרון , רנדי גייג' עושה ניתוח מסוג זה למגוון רחב של סרטים וסדרות , מספיידרמן עד האוס. הנה מה שיש לו לגיד על "אווטאר":






הפתיחה

That's great, it starts with an earthquake, birds and snakes,
an aeroplane - Lenny Bruce is not afraid.

"It's the  end of the world" R.E.M


דווקא הפתיחה של הסרט היא פתיחה קלאסית.  אפילו משהו כה מנוגד לסרט כמו הפרוייקט "This is John Galt speaking..  " משתמש במשהו דומה:

       

אין תגובות:

Ludwig von Mises Institute on Facebook