יום שני, 13 בפברואר 2012

ההצעה של ג'ין (מתוך פרק 12 של "כלכלה לאנשים אמיתיים")


לפני מספר שנים, נסעתי לחברי דיק כדי להראות לו הצעה שעבדתי עליה. דיק, במקרה, הוא תומך התערבויות אדוק בדעותיו. מאחר והתכנית היתה אמורה לקדם את החלשים, הייתי בטוח שהוא יאהב אותה. ההצעה שלי היתה כדלקמן:
השגשוג הכללי מותיר מאחור חברות רבות. אולי אלה אנשי התעשיות הוותיקות, שלא הצליחו להשיג את הכישורים הנדרשים למעבר חלק לתעשיה אלקטרונית. או אולי אלה החברות החדשות, שרק התחילו את דרכן ולכן מניותיהן זולות ולא זוכות לתשומת לב ראויה מהמשקיעים. אולי אלה חברות שנכנסו לתקופה של קשיים שלא באשמתן: המנכ"ל נפטר, לקוח מרכזי ירד מנכסיו, או מתחרה דחק אותם מהשוק.
אבל המוני עובדים, ספקים, משקיעים ולקוחות תלויים בחברות הללו. בנתיים, כל מה שחסר להן זה רק קצת הון. אם תספיק תקציב, הם יכלו להשקיע במפעלים חדישים, או בטכנולוגיה עדכנית, ולסייע לשחקנים אחרים במשק, על ידי קנייה של יותר מוצרים, אספקה של מוצרים טובים יותר, או העסקת עובדים בשכר גבוה יותר. לעזור לחברות הללו אינו רק מעשה של חמלה, אלא צעד המקדם את המשק כולו דרך הגדלת כוח הקנייה.
לכן אני מקדם את ההצעה הבאה. על הממשלה לקבוע מחיר מינימום לאומי למחירי המניות. ההערכה הראשונית מראה כי המחיר הסביר הוא של 10$ למניה. ברגע שחוק זה יעבור, אסור יהיה לקנות או למכור מניות במחיר הנמוך מהקבוע בחוק. (באופן טבעי, המחיר יהיה לכל המניות המונפקות - הרי לא נוכל לאפשר לנצלנים חסרי המצפון לעקוף את החוק דרך ביצוע איחוד מניות (  reverse stock split) או רכישה חזרה את מניות של עצמם).
לחוק יהיו רק השפעות חיוביות, שום הון של חברה אחת לא יעבור חלוקה מחדש כדי לספק את ההון לחברות הכי נזקקות. החברות האלה, שיתאפשר להן לסחור במניות שלהם לפחות במחירי המינימום, תחזורנה במהרה שוב לשגשג. תזרים של כספים לחברות הללו יצור גלים בכל המשק, והעושר יתפשט לכל כיוון.
"רגע אחד, ג'ין" אמר דיק. "אתה לא רציני עם התכנית הזאת, נכון?"
"רציני בהחלט" עניתי "ומדוע זה לא יהיה רעיון טוב?"
"טוב, קודם כל הנקודה של 'הגדלת כח הקניה' היא פשוט מגוחכת. אם כולם קונים את המניות במחיר המינימום החדש, יש להם כעת פחות כסף משהיה יכול להיות להם במחירים הישנים. בעצם, ככל שלחברה החדשה יהיה יותר,כך לכולם יהיה פחות. אז אין עליה בכח הקניה."
"המממ, יש בזה משהו. אני אנסה לפתור את זה. האם אתה רואה עוד בעיות בתכנית שלי?"
"ודאי!" אמרתי. " 'אם מישהו קונה את המניות במחיר החדש'... אבל למה להם? אם אתמול היתי מוכן לשלם רק 5$ עבור מניות חברת 
'דוטי דוטקום', למה לכל הרוחות שאשלם היום 10$, רק בגלל שהועבר איזה חוק? אני עדיין אשלם רק את מה שאני חושב שהדבר עולה. זה לא אתה, שמנג'ס כל הזמן על איך שהערך הוא סובייקטיבי?"
"טוב, אני בהחלט טוען לסובייקטיביות של הערך. אבל מה יקרה למניות של 'דוטי' לדעתך?"
"טוב, איש לא יסחור בהם יותר. החברה לא רק שלא תצליח לגייס יותר הון,בעצם היא לא תצליח לגייס שום הון בכלל."
"העלית נקודות חשובות, דיק. אבל, כמה מוזר, הראתי את התכנית שלי לכמה מנכ"לים, והם כולם מאוד אהבו את התכנית"
"החברות של המנכ"לים נסחרו במחיר נמוך מ10$ למניה?"
"למען האמת, לא. כולם נסחרו מעל 10$"
"נו, אז כמובן שהם אהבו את התכנית שלך! הם מנסים להפטר מתחרות. אם כל המניות שלהם מעל 10$, המסחר במניות הללו ימשך. אם כבר, אז ללא תחרות מצד המניות הזולות, הביקוש למניות שלהם רק יעלה. הם מנסים להתעשר על חשבון של אלה שלא שפר עליהם מזלם. חבורת נוכלים, זה מה שהם."
"אתה יודע מה, דיק, שכנעת אותי. התכנית שלי באמת קצת מטופשת. תודה! נשארה לי רק שאלה אחת לשאול".
"אין בעיה, במה עוד אוכל לעזור?" דיק הרגיש ממש בטוח בעצמו, אחרי שקרע את ההצעה שלי לחתיכות.
"אם אתה יכול לראות כמה התכנית שלי גרועה, למה אתה תומך בהעלאת שכר מינימום? בעצם, למה אתה תומך בשכר מינימום בכלל?"
"האין פועלים בשכר נמוך דומים למניות זולות שתיארתי אני?  האין מעסיקים דומים למשקיעים בתסריט שלי, בכך שהם ישלמו רק שכר שהם חושבים ששווה את זה? האין האיגודים המקצועיים, התומכים העיקריים בחקיקת שכר המינימום, דומים למנכ"לים של החברות המתומחרות גבוהה, אשר מחפשים להתעשר על חשבון אלה שלא שפר עליהם מזלם?"
אחרי מאמץ מה הצלחתי להחזיר את דיק להכרתו, אבל אחרי שהתעשת, הוא טען שהוא לא זוכר מילה אחת ממה שדברנו לפני כן.

אין תגובות:

Ludwig von Mises Institute on Facebook